Affärsidé: Ett personalundersökningsverktyg för hotell
Det blir allt vanligare att företag gör regelbundna personalundersökningar, dels en större årlig undersökning där man frågar allmäna saker kring anställningen, men även regelbundna mikroundersökningar för att kolla hur personalen mår. Kanske finns det en marknad för nischade undersökningar, där deltagande företag kan få skräddarsydd, branschanpassad statistik.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 2 000 hotell i Sverige, och låt oss anta att det finns två säljare per hotell, dvs 4000 hotellsäljare.(källa: http://www.hotels.com/)
Marknadspotential i Sverige: 6 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 1500 kr)
Konkurrenter: bolag såsom WinningTemp, &Frankly m fl. Det kan säkert finnas mer nischade aktörer som man behöver se upp med.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett community, Ett prissättningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
tandläkare, elektriker, advokater, fastighetsmäklare
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag