Affärsidé: Ett personalundersökningsverktyg för elektriker
Det blir allt vanligare att företag gör regelbundna personalundersökningar, dels en större årlig undersökning där man frågar allmäna saker kring anställningen, men även regelbundna mikroundersökningar för att kolla hur personalen mår. Kanske finns det en marknad för nischade undersökningar, där deltagande företag kan få skräddarsydd, branschanpassad statistik.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 95 000 elinstallatörer och elektriker i Sverige.(källa: http://www.tidningenelektrikern.se/)
Marknadspotential i Sverige: 142 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 1500 kr)
Konkurrenter: bolag såsom WinningTemp, &Frankly m fl. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett CRM-system, En e-handelsplattform, En franchisekedja
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag