Affärsidé: Ett community för hotell
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 2 000 hotell i Sverige, och låt oss anta att det finns två säljare per hotell, dvs 4000 hotellsäljare.(källa: http://www.hotels.com/)
Marknadspotential i Sverige: 40 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
En e-handelsplattform, Ett personalundersökningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
tandläkare, fastighetsmäklare, tillverkande industri, krögare
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag