Affärsidé: Ett modernt utbildningsföretag riktat mot krögare
Alla yrkeskategorier behöver fortbildning, men många e-learningtjänster är hopplöst generella och statiska. Om man gör det bransch- eller rollspecifikt med kohort-baserade liveutbildningar över Zoom så borde det gå att öka relevansen avsevärt!
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 20 000 restauranger i Sverige, och låt oss anta att det är en person per restaurang som blir användare.(källa: http://www.scb.se/)
Marknadspotential i Sverige: 300 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 15000 kr)
Konkurrenter: bolag i stil med LinkedIn learning, Udemy m fl. Det kan säkert finnas mer nischade aktörer som man behöver se upp med.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
En e-handelsplattform, En upphandlingsplattform, Ett personalundersökningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
redovisningskonsulter, åkerier, arkitekter, CTO:er, hotell
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag