Affärsidé: Ett modernt utbildningsföretag riktat mot redovisningskonsulter
Alla yrkeskategorier behöver fortbildning, men många e-learningtjänster är hopplöst generella och statiska. Om man gör det bransch- eller rollspecifikt med kohort-baserade liveutbildningar över Zoom så borde det gå att öka relevansen avsevärt!
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 3 000 auktoriserade redovisningskonsulter i Sverige, så det totala antalet (inkl icke-auktoriserade) är förmodligen åtminstone 10 000 st.(källa: https://www.revisionsvarlden.se/)
Marknadspotential i Sverige: 150 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 15000 kr)
Konkurrenter: bolag i stil med LinkedIn learning, Udemy m fl. Det kan säkert finnas mer nischade aktörer som man behöver se upp med.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett personalundersökningsverktyg, En franchisekedja, Ett prissättningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
krögare, CTO:er, tandläkare, marknadschefer, IT-konsulter
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag