Affärsidé: En e-handelsplattform för krögare
Digitaliseringen av samhället pågår för fullt, men fortfarande utgör e-handel bara c:a 15% av fysisk handel. Lösningar såsom Shopify gör det möjligt för små företag att börja med e-handel, men det skulle eventuellt kunna finnas utrymme för branschspecifika varianter, ungefär som Etsy för hantverk.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 20 000 restauranger i Sverige, och låt oss anta att det är en person per restaurang som blir användare.(källa: http://www.scb.se/)
Marknadspotential i Sverige: 100 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 5000 kr)
Konkurrenter: Shopify, Amazon, Etsy m fl. Har ännu inte undersökt om det finns direkta konkurrenter inom nischen.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett modernt utbildningsföretag, En franchisekedja, Ett prissättningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
fastighetsmäklare, arkitekter, åkerier, IT-konsulter
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag