Affärsidé: Ett community för krögare
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 20 000 restauranger i Sverige, och låt oss anta att det är en person per restaurang som blir användare.(källa: http://www.scb.se/)
Marknadspotential i Sverige: 200 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Har ännu inte undersökt om det finns direkta konkurrenter inom nischen.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett CRM-system, Ett personalundersökningsverktyg, Ett prissättningsverktyg
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
hotell, advokater, CTO:er, arkitekter, redovisningskonsulter
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag