Affärsidé: Ett personalundersökningsverktyg för arkitekter
Det blir allt vanligare att företag gör regelbundna personalundersökningar, dels en större årlig undersökning där man frågar allmäna saker kring anställningen, men även regelbundna mikroundersökningar för att kolla hur personalen mår. Kanske finns det en marknad för nischade undersökningar, där deltagande företag kan få skräddarsydd, branschanpassad statistik.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 13 000 arkitekter i Sverige.(källa: https://www.arkitekten.se/)
Marknadspotential i Sverige: 19 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 1500 kr)
Konkurrenter: bolag såsom WinningTemp, &Frankly m fl. Det kan säkert finnas mer nischade aktörer som man behöver se upp med.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett prissättningsverktyg, En franchisekedja, En e-handelsplattform
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
elektriker, fastighetsmäklare, åkerier, tandläkare
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag