Affärsidé: Ett modernt utbildningsföretag riktat mot fastighetsmäklare
Alla yrkeskategorier behöver fortbildning, men många e-learningtjänster är hopplöst generella och statiska. Om man gör det bransch- eller rollspecifikt med kohort-baserade liveutbildningar över Zoom så borde det gå att öka relevansen avsevärt!
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 7 000 fastighetsmäklare i Sverige, och låt oss anta att det på varje mäklare går en halv mäklarassistent (som också kan bli användare).(källa: http://www.maklarsamfundet.se/)
Marknadspotential i Sverige: 157 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 15000 kr)
Konkurrenter: bolag i stil med LinkedIn learning, Udemy m fl. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett CRM-system, En e-handelsplattform, Ett community
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
tandläkare, marknadschefer, elektriker, IT-konsulter
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag