Affärsidé: Ett community för IT-konsulter
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 44 000 företag som säljer programvara och IT-tjänster i Sverige, och låt oss anta att varje företag i snitt har 4 potentiella användare.(källa: https://www.itot.se/om-oss/statistik/statistik-foretag//)
Marknadspotential i Sverige: 1760 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett modernt utbildningsföretag, Ett personalundersökningsverktyg, En e-handelsplattform
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
elektriker, hotell, marknadschefer, åkerier
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag