Peter Drucker var en ohyggligt produktiv författare inom managementlitteratur, och jag fick upp ögonen för hans bok The Effective Executive då Tim Ferriss i sin podcast hänvisade till boken som "Den främsta boken inom produktivitet han läst" (ungefärligt citat). Jag har läst boken flera gånger och kan inte annat än stämma in i hyllningskören. Den är absolut en av de bästa och mest koncist skrivna böcker jag läst på temat produktivitet. Tyvärr finns den dock inte i svensk översättning, så jag tänkte försöka sammanfatta bokens huvuddrag.
Nedanstående är en sammanfattning av fiffiga verktyg och funktioner som jag ofta använt själv eller blivit rekommenderad de senaste åren. Tänkte försöka hålla denna lista levande så tipsa gärna om fler!
Om du är en duktig programmerare så har du idag inga som helst problem att hitta jobb. Behärskar du tekniker där det råder stor brist på utvecklare kan du dessutom förhandla dig till en hel del förmåner såsom hög lön, möjlighet att jobba hemifrån, träna på arbetstid och få gratis lunch på jobbet. I vissa specialfall (om du t.ex. är riktigt vass på COBOL eller Sharepoint) så kan du i princip begära vilken lön / ersättning som helst.