Jag har arbetat med flera SaaS-startups som har en eller flera tydliga konkurrenter med bristande kundupplevelser. Här är några av de praktiska verktyg och metoder jag sett dessa bolag använda:
Om du vill starta bolag behöver du en affärsidé. De flesta framgångsrika entreprenörer jag känner har ständigt en massa idéer som de vill diskutera, men hur gör man egentligen för att hitta en bra affärsidé? Som i många andra kreativa sammanhang handlar det ofta om att kombinera existerande koncept till något nytt, till exempel att ta en befintlig produkt till en ny marknad eller att återuppliva en gammal idé som skulle fungera bättre idag än den gjorde när den testades sist.
Låt säga att du startar ett bolag tillsammans med några vänner eller investerar i en startup. Sannolikheten är stor att du då blir minoritetsägare, dvs att du äger mindre än 50% av aktierna i bolaget. Även om den största risken med unga bolag är att de inte lyckas bli lönsamma och stå på egna ben så finns det även en del risker med att vara minoritetsägare, särskilt om man inte har ett aktieägaravtal. Den övergripande risken är att pengar eller andra slags värden plockas ut ur bolaget på ett sätt som missgynnar minoritetsägaren - nedan följer några exempel på hur detta kan gå till: