Affärsidé: Ett modernt utbildningsföretag riktat mot marknadschefer
Alla yrkeskategorier behöver fortbildning, men många e-learningtjänster är hopplöst generella och statiska. Om man gör det bransch- eller rollspecifikt med kohort-baserade liveutbildningar över Zoom så borde det gå att öka relevansen avsevärt!
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 13 000 personer med titeln CMO eller marknadschef på LinkedIn i Sverige.(källa: https://www.linkedin.com/)
Marknadspotential i Sverige: 195 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 15000 kr)
Konkurrenter: bolag i stil med LinkedIn learning, Udemy m fl. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
advokater, krögare, elektriker, tandläkare, redovisningskonsulter
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag