Affärsidé: Ett community för VD:ar
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns 138 000 personer med titeln VD på LinkedIn i Sverige, men förmodligen är endast c:a 20 procent av dessa mottagliga för tjänsten.(källa: https://www.linkedin.com/)
Marknadspotential i Sverige: 280 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Har ännu inte undersökt om det finns direkta konkurrenter inom nischen.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
redovisningskonsulter, marknadschefer, arkitekter, advokater, hotell
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag