Affärsidé: Ett community för redovisningskonsulter
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 3 000 auktoriserade redovisningskonsulter i Sverige, så det totala antalet (inkl icke-auktoriserade) är förmodligen åtminstone 10 000 st.(källa: https://www.revisionsvarlden.se/)
Marknadspotential i Sverige: 100 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett prissättningsverktyg, En franchisekedja
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
åkerier, arkitekter, advokater, VD:ar
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag