Affärsidé: Ett community för marknadschefer
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 13 000 personer med titeln CMO eller marknadschef på LinkedIn i Sverige.(källa: https://www.linkedin.com/)
Marknadspotential i Sverige: 130 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Det kan säkert finnas mer nischade aktörer som man behöver se upp med.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
VD:ar, IT-konsulter, hotell, CTO:er, advokater
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag