Affärsidé: Ett community för CTO:er
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns 8 500 personer med titeln CTO på LinkedIn i Sverige, men detta är troligen en underskattning av den verkliga siffran så vi räknar med minst 10 000 st.(källa: https://www.linkedin.com/)
Marknadspotential i Sverige: 100 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
arkitekter, redovisningskonsulter, marknadschefer, åkerier
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag