Affärsidé: Ett community för advokater
Betalda medlemscommunities har börjat växa till sig som affärsmodell de senaste åren, och det finns förmodligen en marknad för att göra detta mot nischade målgrupper.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 6 000 advokater i Sverige, och låt oss anta att det på varje advokat går två juniora jurister (som också kan bli användare).(källa: http://www.advokatsamfundet.se/)
Marknadspotential i Sverige: 180 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 10000 kr)
Konkurrenter: VD-nätverk såsom Close, EGN etc. Har ännu inte undersökt om det finns direkta konkurrenter inom nischen.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett personalundersökningsverktyg, Ett modernt utbildningsföretag
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
krögare, VD:ar, redovisningskonsulter, tillverkande industri, elektriker
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag