Detta kommer att förvåna många, men i vissa fall är det möjligt att upptäcka bias i en urvalsprocess (t.ex. rekrytering) utan att veta något om själva ansökningarna. Detta är spännande, för det innebär bland annat att man som utomstående kan avslöja någon annans bias vare sig denne vill det eller ej.
Jag är ett stort fan av livslångt lärande, och jag tror att det är nödvändigt att man lär sig nya saker hela tiden för att inte
stagnera i såväl sitt privatliv som professionellt. För att göra lärande effektivt är det bra att först lära sig lite om
studieteknik. Nedan följer några tips och metoder som jag plockat upp längs vägen, bland annat under min militärtjänstgöring där
vi förväntades lära oss några hundra nya ryska glosor per vecka.
Peter Drucker var en ohyggligt produktiv författare inom managementlitteratur, och jag fick upp ögonen för hans bok The Effective Executive då Tim Ferriss i sin podcast hänvisade till boken som "Den främsta boken inom produktivitet han läst" (ungefärligt citat). Jag har läst boken flera gånger och kan inte annat än stämma in i hyllningskören. Den är absolut en av de bästa och mest koncist skrivna böcker jag läst på temat produktivitet. Tyvärr finns den dock inte i svensk översättning, så jag tänkte försöka sammanfatta bokens huvuddrag.