Affärsidé: En upphandlingsplattform för hotell
Om man är en stor organisation så kan man ofta förhandla sig till bättre priser tack vare stora inköpsvolymer, men även många små företag skulle kunna gå ihop och pressa priser tillsammans. Detta borde vara en lämplig tjänst att bygga branschspecifikt.
Antal möjliga kunder i Sverige: Det finns c:a 2 000 hotell i Sverige, och låt oss anta att det finns två säljare per hotell, dvs 4000 hotellsäljare.(källa: http://www.hotels.com/)
Marknadspotential i Sverige: 20 Mkr per år (vi räknar med en årsintäkt per användare på 5000 kr)
Konkurrenter: Aktörer såsom t.ex. Pressa.se. Hemmagjorda lösningar kan säkert förekomma också.
Några andra affärsidéer riktade mot samma målgrupp:
Ett prissättningsverktyg, En e-handelsplattform, Ett modernt utbildningsföretag
Några andra möjliga målgrupper för samma idé:
elektriker, arkitekter, advokater
Andra inlägg jag skrivit på detta tema:
- Hur man hittar affärsidéer
- 10 sätt att blåsa en minoritetsägare (när du väl startar företaget)
- Checklista för B2B SaaS-bolag